Werkweek van 11 t/m 18 oktober 2014.
In de week voorafgaand aan de tandheelkundige hulp zullen 4 bovenstaande tandartsassistentes (Ina, Irma, Miranda en Thérèse) aangevuld met Wilma Silvius, Wilma den Breejen-Buhrs en Jeanette Silvius (zie hieronder) Poetsinstructies verzorgen op 8 scholen met in totaal 6.000 kinderen. Deze scholieren krijgen allen een tandenborstel en tandpasta en wij zullen ze leren hoe en wanneer deze te gebruiken.

Wilma SilviusWilma Silvius

Wilma Silvius, die in 2007 voor het eerst met stichting HUG naar Uganda ging, heeft uit die reis en werkperiode zoveel positieve gevoelens en ervaringen meegenomen, dat Uganda., en met name de HUG projecten daar, haar nooit meer hebben losgelaten.

Zelf is zij veelzijdig geinteresseerd en heeft met haar 61 jaar op een heleboel gebied ervaring. Ze ging als antropoloog naar Ierland en heeft daar gewerkt in onderzoek, onderwijs, als kaasboerin en beroepskeuzeadviseur. Verder actief meegewerkt aan haar man’s politieke loopbaan en naast het grootbrengen van 4 kinderen, onder meer vrijwilligerswerk gedaan met de ontwikkeling van boerenvrouwengroepen.

Zij kijkt ernaar uit om de mensen in Uganda weer te zien (zij is en was erg onder de indruk van hun volharding in zeer moeilijke omstandigheden, in het creëren van mogelijkheden voor hun kinderen en hun land) en hoopt als ‘manusje van alles’ iets aan de werkweken komende oktober te kunnen bijdragen.

Jeanette SilviusJeanette Silvius, arts

In 2007 is Jeanette voor het eerst mee geweest naar Uganda en heeft zij gezien dat de steun van Stichting HUG bij een aantal projecten hard nodig is. Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat in een land met veel problemen, zegt zij, maar deze druppel is in de loop der tijd niet geslonken, maar juist aangekomen. "Degenen die van deze, intussen grote, druppel een druppeltje meekrijgen zijn er als personen zeer mee geholpen en door de continuïteit tot nu toe heeft dat hun leven zeker verrijkt."
Het resultaat hiervan hoopt zij binnenkort met eigen ogen te aanschouwen. M.n. is Jeanette benieuwd hoe het Sure Prospects Institute veranderd is door de verbouwing door stichting HUG en de school bij Noah's Ark. Tevens wil Jeanette graag weer een klein steentje in dit hele project bijdragen.

wilmadenbreejenbuhrs2014Wilma den Breejen-Buhrs

Het andheelkundig Team 2014 wordt weer gecompleteerd door Wilma den Breejen-Buhrs, voorzitter van onze Stichting Help UGanda(HUG). Zij treedt tijdens het Tandartsenproject op als algeheel coördinator. Zij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt, t.w. de logies, het transport, de maaltijden, de begin- en eindtijden handhaven, actie ondernemen bij calamiteiten, het aansturen van hulppersoneel en in overleg de prioriteiten stellen, etc.

Uiteraard bezoekt Wilma voor en na het Tandartsenproject ook de vier andere projecten van de Stichting HUG. Zij bezoekt elk project om te zien hoe de ontwikkelingen en vorderingen zijn en stuurt onze Projectcoördinatoren ter plekke aan bij nieuwe initiatieven. Wilma zal in totaal zo´n vier weken in Uganda verblijven. Dit jaar gaat zij voor de 18e keer in Uganda bovengenoemde klussen klaren.

We zijn er trots op dat we in de afgelopen 13 jaar zo'n ontwikkeling hebben mogen doormaken en dankzij de donateurs voor zoveel arme mensen in dit prachtige land op de evenaar zo'n verschil hebben mogen realiseren.

Zie voor Wilma's belevenissen menuknop HUG in Uganda. Vanaf het begin van het bezoek zullen we haar van dag tot dag op deze website volgen.