Yes, ik mag weer.............!
Met dat gevoel reed ik zaterdag 12 oktober in alle vroegte vanuit Emmen naar Schiphol.
Na een hartelijk weerzien met de andere assistentes en de incheckperikelen, volgt dan ook altijd weer het afscheid van de thuisblijvers, best lastig want dit jaar blijven we 3 weken weg. Wel een bewuste keuze, ik wilde naast de poetsinstructieweek ook de tandartsweek meemaken. Het voltallige team van assistentes heeft deze keuze gemaakt zodat we met elkaar de hele rit meemaken.
Een voorspoedige vlucht brengt ons na 10 uur in nachtelijk Entebbe waar we hartelijk worden ontvangen door Wilma en Dani. Zij waren al een paar dagen eerder vertrokken om alles goed voor te bereiden.
Een gevoel van "thuiskomen" als we onze intrek nemen in het Airport Guesthouse. Na een heerlijke nacht, goed ontbijt en een hereniging met Jimmy, onze chauffeur voor de komende weken, vertrekken we in onze afgeladen bus richting Jinja.
Onderweg stoppen we in Mukono om een bezoek te brengen aan het weeshuis Noah's Ark, één van de projecten die de stichting HUG ondersteunt.
Wat zijn de kindjes altijd blij als ze ons zien, voor je het weet hangen er aan iedere arm een paar kleine mensjes.
Aan het einde van de dag komen we aan in onze tijdelijke woonplaats Jinja en het goede guesthouse Two Friends.

elly-uganda2013-01De poetsweek die de volgende dag begint is 'n fantastisch project. Ieder jaar bezoeken we dezelfde scholen in de sloppenwijken, zodat we continuïteit in onze preventie krijgen.
Onze entree in iedere klas begint met 'n poetslied, sommige kinderen kennen het nog van vorig jaar, en ze zingen uitbundig mee.
Na het uitdelen van de tandenborstels en tandpasta volgt de poetsinstructie, het grote poetsmodel is daarbij een prachtig hulpmiddel.
We worden in iedere klas uitgezwaaid met een dankliedje. Zo werken we gestaag de dagen door en zien zo'n kleine 6000 kinderen!

Iedere avond, na een heerlijk diner in de tuin van 't Guesthouse, bereiden we vast de volgende werkdag voor door een behoorlijk aantal dozen in te pakken met tandenborstels en tandpasta, zodat het uitdelen in de klassen vlot verloopt.

De sfeer binnen de groep assistentes is fantastisch. We werken hard, lachen veel, steunen elkaar op moeilijke momenten en hebben een mooi repertoire aan liedjes die we, wanneer het maar even kan, ten gehore brengen aan de Ugandese kinderen.

elly-uganda2013-02In de "poetsweek" bezoeken we ook het leprahuis St. Francis in Buluba.
De mannen en vrouwen die hier wonen krijgen 365 dagen per jaar hetzelfde eenzijdige voedsel, maar 1x per jaar als de stichting HUG komt worden ze verwend met brood, jam, een kippenpootje, drinken en een stukje zeep. We zingen en dansen met ze, voor zover hun zwaar aangetaste ledematen dit toelaten.

Aan het einde van een werkdag maken we meestal even een stop in Jinja, om in koffiehuis Flavours een heerlijke cappuccino te drinken en natuurlijk zoals alle vrouwen dat leuk vinden, te ..... shoppen. De leuke winkeltjes met prachtige souvenirs lokken ons.
Na een week poetsen worden in het weekend de 4 tandartsen en nog een extra assistente opgehaald van het vliegveld.
De zondagochtend hebben wij nog gebruikt om alle instrumenten te steriliseren en te sorteren, zodat we maandagochtend direct van start kunnen gaan.

Maandagochtend vertrekken we met 2 volle busjes richting onze eerste locatie: St.Stephen's church. Als we het terrein van de kerk oprijden staat er al een groep mensen op ons te wachten.
We richten de kerk in: op het altaar komen drie mobiele stoelen, achter in de kerk de incheck, en een "sterilisatie-hoek".

elly-uganda2013-03In groepjes van 10 worden de mensen binnengelaten, na de incheck + verdoving gaan ze in de voorste kerkbanken zitten om op hun beurt te wachten.
Nadat ze behandeld zijn mogen ze langs de "cadeau-tafel", niet alleen de kinderen zijn blij met een cadeautje, ook de volwassenen nemen een knuffelbeest mee.
Vier dagen werken we hard op deze locatie, daarna vertrekken we naar een andere sloppenwijk en nemen onze intrek in een klaslokaal van Masese Primary School.

Wat mij het meest verbaasde tijdens deze werkweek is dat deze groep mensen die elkaar niet kende, nog nooit hadden samengewerkt, vanaf dag 1 de schouders eronder zetten en als een geoliede machine dit project tot een succes hebben gemaakt.
We hadden oog voor elkaar, losten elkaar af als iemand het zwaar had.

Zondag is onze vrije dag, we krijgen een excursie op het Lake Victoria.
Gaan naar de bron van de Nijl en bezoeken twee nederzettingen, één op een eilandje en één langs de oever van het meer.
Ook hier geven we poetsinstructie en verbazen ons over de zeer eenvoudige leefomstandigheden van deze mensen. We sluiten af met een traditionele Ugandese maaltijd in het "huis" van de dominee in het laatste dorp dat we bezoeken.

Maandagochtend hebben we nog een aantal patiënten behandeld, daarna wordt het instrumentarium gesteriliseerd en geïnventariseerd opgeborgen in de ijzeren kisten. Deze kisten worden in een container opgeslagen voor volgend jaar.

elly-uganda2013-04Dan zit ons project in Jinja er weer op en we vertrekken richting Entebbe. Onderweg nog een bezoekje aan Noah's Ark voor poetsinstructies.
De laatste nacht brengen we weer door in het ons bekende Airport Guesthouse.
De volgende dag rijden we naar Sure Prospect Institute, dit is een school waar gehandicapte kinderen en niet gehandicapten samen leren. De meeste gehandicapte kinderen wonen hier, de anderen gaan 's middags naar huis.
Ook hier geven we een poetsinstructie.
Dan zit het werk er echt op, die avond vieren we in de tuin van Airport Guesthouse de verjaardag van Wilma (voorzitter van HUG).
Het is een avond vol zang en dans, heerlijk eten en mooie woorden.

's Avonds vertrekken Ina en ik richting het vliegveld, ons verblijf in dit prachtige land zit erop. De anderen blijven nog een paar dagen voor safari.

Het waren superweken; met een warm hart voor dit land en zijn bevolking, het hele team waar we mee hebben gewerkt, vliegen we naar Nederland...........nu al heimwee!!!

Elly Meijer