ingridyvetteIngrid (rechts op de foto) schrijft:

Zaterdag 13 oktober ging het gebeuren, voor de tweede keer naar Oeganda. We hadden afgesproken met het tandheelkundig team te verzamelen om 08:00 uur op Schiphol bij de KLM balie.
Na een prettige vliegreis landen we om 22:30 op Entebbe Airport. In het Guesthuose ontmoeten we Martin (vloog met een andere maatschappij) en Marjan (voordien een safari gedaan). Samen nog gezellig wat gedronken en moe naar bed.

De volgende ochtend hadden we een ontmoeting met de 'poetsdames'. Vele enthousiaste verhalen werden er verteld en onze motivatie werd alleen maar groter om aan de slag te gaan. We zijn diezelfde dag nog naar Mukono gereden om Wilma op te halen van Noah's Ark. Koffie gedronken met Piet en Pita, de kinderen ontmoet en de tandheelkundige materialen in onze bussen gepakt.

De volgende ochtend zat iedereen lekker fit om 07:30 uur aan het ontbijt om vervolgens om 08:00 uur te vertrekken naar onze 1e werkplek: de sloppenwijk bij de Kakira Sugarworksfabriek. We rijden door de wijk en we worden al enthousiast begroet door de bevolking. Bij het kerkje aangekomen worden we begroet door een enorme Oegandese glimlach van de oude man waarvan wij denken dat hij de beheerder/oppasser van het kerkje is. De kerk was al gedweild en ontruimd zodat wij gelijk konden beginnen met het inrichten van onze werkplek.
Het valt me op dat deze mensen uit deze sloppenwijk zo geduldig en beleefd zijn. De teachers van de naastliggende school zijn constant aanwezig en helpen liefdevol met vertalen en het troosten van huilende kinderen. De saamhorigheid is hier groot en hun dankbaarheid ook. Het zijn drie drukke dagen. De mensen staan 's ochtends al op ons te wachten en 's avonds moeten we mensen terugsturen.

We hebben veel mensen moeten teleurstellen en gezegd, wanneer ze willen, ze naar Jinja kunnen komen. Alle materialen moesten nu weer worden ingepakt in de grote stalen boxen voor het transport naar onze volgende sloppenwijk. Ook dit verliep weer erg vlot, omdat alle assistentes van aanpakken weten en kunnen organiseren. We verlieten met een voldaan gevoel de sloppenwijk met hun dankbare bewoners. We hopen hun volgend jaar weer de hulp te kunnen geven die nodig is.

Na veel pijnlijke gezichten te hebben gezien, maar ook erg veel lachende, keken we uit naar de boottocht van de volgende dag op de Nijl.

Hier neemt Yvette (links op de foto) het verslagstokje over:

Donderdag 18-10-2012
Vandaag een dag niet werken, even de spieren laten bijkomen! Wel zaten wij gewoon om 7.30 uur aan het ontbijt om vervolgens om 8.15 uur met de bus te vertrekken naar een schooltje in de sloppenwijk van Polota. Wilma wilde ons dit laten zien omdat Stichting HUG dit financieel ondersteunt en de opbrengst van het sponsorgeld van een aantal assistentes wordt ook aan dit project besteed om een nieuwe school te kunnen bouwen. Natuurlijk hebben wij daar cadeautjes uitgedeeld, de kinderen maar ook de leerkrachten vonden het fantastisch! Snel terug naar het Guesthouse en iedereen in de bus op weg naar de boot in Jinja, om te gaan varen op de Sources of de Nijl. Erg leuk om na al die armoede een prachtig stukje natuur te zien! Vanuit daar zijn wij gevaren naar een eilandje midden in het Lake Victoria waar ongeveer 600 mensen wonen. Het was een hele ervaring zo tussen de plaatselijke bevolking te lopen, ook de kinderen vonden het geweldig, aan iedere hand had iedereen wel zo'n 4 kinderen lopen. Het was erg indrukwekkend om te zien dat ze daar dus echt niets gewend zijn en de kinderen ook echt niets hebben wat het uitdelen van kleding en cadeautjes eigenlijk voor ons tot een soort drama maakte, ze trokken gewoon alles uit je handen! Je hebt de neiging om boos te worden, maar gelijk realiseer je dat het daar gewoon voor leven en dood is! Alles wat ze kunnen bemachtigen en eventueel weer kunnen verkopen is weer eten!

Vrijdag 19-10-2012
Vandaag op weg naar de sloppenwijk in Jinja! Dit was een nieuwe locatie dus best een beetje spannend voor iedereen. Bij aankomst bleek dat wij een prachtige ruimte tot onze beschikking hadden. Het was een dubbelklaslokaal met een grote veranda. Ook daar moesten wij natuurlijk weer even kijken en overleggen wat de beste opstelling was om te werken. Maar wij hadden echt een super team, in overleg met tandartsen en assistente was er al snel een plan van aanpak en daar gingen we weer, binnen no time konden we aan het werk. Omdat er in de poetsinstructieweek geen kinderen op school waren, moest dit ook nog gebeuren. Er zaten daar zo'n 1.300 kinderen op school, dus een hele klus! In vergelijking met onze vorige sloppenwijk was het hier iets rustiger, het moet daar nog een beetje bekend worden onder de bevolking. Na weer een bijzondere dag terug naar het Guesthouse. Waar Esther een super leuk stukje voor droeg!

Zaterdag 20-10-2012
Vandaag voor de tweede werkdag naar de school in Jinja. Ook deze dag was het duidelijk dat wij nog wat naambekendheid moeten krijgen. Maar de mensen die wij hebben behandeld waren super blij en erg dankbaar!

Zondag 21-10-2012
Op zondag mag niet gewerkt worden dus hadden wij een vrije dag, een ieder kon dit naar eigen idee inrichten. Naast wat inkopen doen hebben wij de dag verder rustig gehouden om uitgerust morgen de laatste werkdag te kunnen beginnen.

Maandag 22-10-2012
Vol enthousiasme om 7:15 aan het ontbijt! We vertrekken vandaag voor de laatste keer naar de Masese school in Jinja. Toen wij aankwamen zaten er al kinderen en volwassenen te wachten! Dat gaat goed! Ook heeft Jenny nog wat kinderen van het eiland over laten komen. Aan het einde van deze werkdag moesten alle spullen weer geteld en ingepakt worden.

Dinsdag 23-10-2012
Na het ontbijt en het uitchecken bij ons Guesthouse vertrekken wij weer naar Noah's Ark om alle spullen weer veilig op te bergen voor volgend jaar! Wij hebben daar nog even koffie gedronken bij Piet en Pita en de baby's bewonderd die in die paar dagen al weer waren binnen gekomen. Echt verschrikkelijk! En het zijn stuk voor stuk zo'n schatjes!

Woensdag 24-10-2012
Vandaag een beetje vreemd gevoel met op staan, laatste dag, heel fijn om weer naar huis te gaan, maar eigenlijk ook nog zoveel te doen hier! Gelukkig was deze laatste dag ook nog vol gepland dus weinig tijd om na te denken!
Om 10:00 werden wij verwacht bij de Invalide school Sure Prospect Institute waar wij de officiële opening van de bibliotheek bijwoonden. Deze wordt ook financieel ondersteund door HUG. Daarna hebben wij het poetslied voor de kinderen gezongen en een poetsinstructie gegeven. De kinderen zijn daar zo vriendelijk en blij. Ook de leiding van de school is zo dankbaar! Dit was dan echt onze laatste klus!
Terug naar Entebbe waar wij 's middags nog een feestje hadden voor Marlène, ze was voor het vijfde jaar mee! Hier werd ze natuurlijk door Wilma voor in het zonnetje gezet! Super! Ook Vincent kreeg een presentje voor zijn jaren lange trouwe inzet! En wij werden allemaal verwend met een cadeautje voor onze inzet. Tijdens een BBQ werd er een optreden verzorgd door KAYDA, geweldig wat een heerlijke muziek! Helaas na het eten was de tijd van gaan dan echt gekomen en er werd afscheid genomen van Martin, Marjan, Marijke en Peter die later terug gingen.

Het was weer een indrukwekkende en leerzame ervaring!