thk-na-Verslagen 2016

Vrijdag 21 oktober

De laatste dag van het team ging in en de eindstand is: P1 t/m P6 afbehandeld en de kleuterklassen van 1, 2 en middle class.

alle verrichtingen van het thk teamTa Suzanne met de medewerkers van het Airport Guesthouseta Suzanne met Celeb het jongetje die zij een nieuwe lach hebben gegeven

Er kwamen nog 3 werknemers van het Airport Guesthouse met pijnklachten, die op de valreep ook nog zonder pijn de poort uitreden.
Klasse werk van tandarts Suzanne en haar 2 assistentes Marianne en Claudia.

eindschoonmaakde praktijk blinkt je tegemoetde mooie blinkende praktijk

weekafsluiting P1 tm P7De assistentes hebben nog voor de eindschoonmaak gezorgd. Geweldig! Het vlgd team is welkom!

's-Middags werd de weekafsluiting van P1 t/m P7 bijgewoond en was er dit heftige verhaal:

Bernice op de buik van mamma PitaGisteravond om half 11 kregen Piet en Pita Buitendijk een telefoontje van de politie; er was een spoedgeval. Met de zwaailichten en het alarm op de ambulance zijn ze over de donkere volle wegen in volle vaart naar het politiebureau gereden. Daar lag op een plastic zak een pasgeboren meisje met de navelstreng onafgebonden aan haar lijfje. Ze bloedde hevig en lag in een plas bloed. Pita heeft een noodkoffer altijd bij zich met daarin ook een navelklem. Deze werd bevestigd en Piet sneed de navelstreng door.

Doordat het kindje zo afgekoeld was heeft Pita haar onder haar t-shirt proberen op te warmen. Thuisgekomen werd ze in een warm badje op temperatuur gebracht en met warme kleertjes en een mutsje aangekleed.

Die nacht heeft ze met ondersteuning van zuurstof op Pita's borst doorgebracht.

Dit meisje, die Bernice (bringing victory) is genoemd, mocht opnieuw geboren worden in de warme en veilige handen van de liefhebbende Pita en Piet.

Bernice 1 dag oudMarianne en Claudia hebben haar vanavond ook welkom geheten en het kleine mooie kindje met het gewicht van 2450 gram even mogen vasthouden.

Een happy end voor dit geweldige team!

Enorm bedankt (ook Carmelita in de 1e week) voor jullie geweldige inzet en betrokkenheid bij de patiënten van Noah's Ark!

Het bestuur van stichting Help UGanda (HUG) wenst jullie een veilige en goede thuisreis en hopen dat jullie terug kunnen kijken op de goede hulp die jullie geboden hebben! Big hug voor jullie alle vier!

Donderdag 20 oktober

Piet Buitendijk in de stoelHet tandheelkundig team is met de afsluitende fase van hun uitzending bezig.

Ze hadden vandaag de grote man die Noah's Ark samen met zijn vrouw Pita heeft opgericht en groot heeft gemaakt: Piet Buitendijk in de stoel.

Morgenochtend nog 2 patiënten van de lagere school en een paar pijnklachten die langs komen, Dan gaat er geïnventariseerd en schoongemaakt worden.

Er is inmiddels een verslag gemaakt en er komt een lijstje met alle tandheelkundige materialen die door de vlgd groep meegenomen moet worden.

Helaas zijn er examens in deze periode waardoor een aantal klassen (P6 en P7 van de lagere school en S4 en S5 van de secundairy school) niet gecontroleerd kunnen worden. Dat is jammer en moet door het vlgd team opgepakt worden. Het is niet anders.

Vanavond was het team uitgenodigd voor de maaltijd bij de nieuwe (Nederlandse)chef de clinique Marinus van der Poel en zijn echtgenote en kinderen. Hij wil ook graag het extraheren leren en ook dat zullen we doorgeven aan het vlgd team. Hij kreeg van Suzanne nog adviezen t.a.v. orhodontie t.b.v.  1 van zijn kinderen.

Zo help je elkaar in een 3e wereldland. Geweldig toch?

Woensdag 19 oktober

Dokter Barbara leert van tandarts Suzanne extraherenDokter Barbara leert van tandarts Suzanne extraherenHet team had weer een volgeplande dag, maar alles liep zo vlot dat er tijd was om Dr. Barbara, de chef de clinique van het kleine ziekenhuis van Noah's Ark, de fijne kneepjes van het trekken van kiezen bij te brengen.

Suzanne leerde haar te verdoven en hoe te extraheren. Dr. Barbara was blij deze kennis aan haar lijstje van behandelingen toe te kunnen voegen.

Even later kwam ze Suzanne, Marianne en Claudia halen want er was een bevalling gaande en de moeder vond het goed dat zij daarbij aanwezig waren. Een prachtig, gezond jongetje werd door dr. Barbara de wereld ingeleid. Moeder en zoon maken het goed en kregen de grote beer die tot dat moment als mascotte had gediend.

het net geboren jongetjeWat een fijne dag was dit!

18 oktober

FariahCelebVandaag is er weer flink doorgewerkt om alle patiënten van het kindertehuis Noah's Ark te verlossen van hun kiespijn.

Celeb, het patiëntje met de 2 abcessen aan zijn voortanden, kwam nog even langs om zijn gezonde lach te laten zien.

Kleine Fariah, het adoptie-kindje van Marianne, komt iedere dag na school even dag zeggen. Ze is zó blij met de extra aandacht nu Marianne zo dichtbij is.

Afrikaanse kledingVanavond hebben Piet en Pita, speciaal in deze week nu het tandheelkundig team er nog is, een Afrikaanse avond georganiseerd. Afrikaanse maaltijdDat was smullen van wat Uganda te bieden heeft aan cultuur! Afrikaanse dansen, - judo, - eten, - kleding, alles kwam voorbij.
Het team heeft genoten!

Dank aan Piet en Pita Buitendijk voor deze warme dank aan alle vrijwilligers!

17 oktober

Marianne de stoelassistente vandaagSuzanne geassisteerd door MarianneDeze week staat tjokvol gepland met afspraken voor behandelingen.

Doordat de unit vorige week kapot was is er veel oponthoud geweest en daarom startte het team al om klokslag 8.00 uur.

In 1 ruk door werkte tandarts Suzanne met als stoelassistente Marianne en als omloop Claudia. (een omloop-assistente doet alle overige werkzaamheden als sterilisatie, patiënten binnen - en buitenlaten, troosten, de behandeling invoeren in de computer en de unit schoonmaken na iedere patiënt).

GenevièveTussen de vele patiënten bevond de kleine, mooie, dappere Geneviève zich. Ze was héél bang maar liet toch de behandeling van haar kiesje toe.

De tandartsbeer mocht haar troosten en een mooi ringetje deed de laatste tranen verdwijnen.

Pas om 17.15 uur werden de instrumenten neergelegd en gingen zij een zeer welverdiende, vrije avond tegemoet.

14 oktober

Carmelita op de vloer vd tandartspraktijk om de slang open te houdenVandaag moest het gebeuren: de reparatie van de unit. Helaas duurde het nog tot vlak voor hun vertrek voordat de slang gerepareerd was.

Zo'n slang (van de compressor die de boren ondersteunt) wordt poreus door de warmte en de droogte in de maanden waarin hij niet gebruikt wordt.

Carmelita heeft de hele ochtend op de vloer van de praktijk gezeten om de slang open te houden tijdens de behandelingen die Suzanne aan de stoel uitvoerde. Wat een kanjers!

Tevens onmoetten de 2 tandartsen op het terrein van het kindertehuis een héle blije Keleb. Hij was het jongetje met de 2 abcessen en kijk hem nu eens blij lachen (links naast tandarts Carmelita) ?!

Keleb met zijn 2 abcessenTrotse Keleb links naast de blije tandarts Carmelita

Claudia met een 5 dagen oud vondelingetjeClaudia keek nog even bij het 5 dagen oude vondelingetje en in de kapsalon, die door st. HUG is gefinancierd, geholpen door de geweldige donateurs die Marianne en Claudia geholpen hebben dit te realiseren.

Vermoeid sloten zij gevieren deze pittige week af en reisden af naar Jinja, waar het Guesthouse Source of the Smile hen een heerlijk ontspannen onderkomen bood voor dit weekend.

Op zondag a.s. zullen Suzanne, Marianne en Claudia gedrieën terugreizen naar Noah's Ark om daar de overvolle agenda weg te werken.

Carmelita zal, volgens afspraak, zich bij het sloppenwijkteam voegen en haar kunt u volgen op de pagina HUG in Uganda 2016.

de kapsalon die door st.HUG geholpen door lieve donateurs van Claudia en Marianne gerealiseerd isBedankt lieve meiden!
Geniet van een zeer verdiend weekend!
Het is jullie zó gegund!

13 oktober

Extracties op de verandaHet team op de verandaWeer een volle dag met controles van alle kinderen die bij Noah's Ark wonen maar ook de schoolkinderen die bij hun ouders in de village wonen.

Het wachten is op de techniker van de tandartsunit, die nog steeds niet gerepareerd is.

Toen hij na 5 uur arriveerde had hij van alles bij zich om te verkopen (wat we niet nodig hebben) maar niet de slang van de compressor die kapot is. Een hartig woordje van Piet Buitendijk zorgde er voor dat hij morgen het karwei echt- écht (??) af gaat maken.

Ondertussen werd er nog van alles geprobeerd om de unit toch te laten werken; de tandartsen lagen op de grond om de slang goed zijn werk te laten doen, waardoor er een kindje behandeld kon worden met een dubbele (eruptie) cyste en nog een aantal extracties. Claudia legt alles vast in het digitale systeem.

4 paar handen aan de stoelDe tandartsen op de vloerStoer en groot mondje open
Het jonge patiëntjeDe behandeling van de cystesFariah samen met haar adoptiemamma Marianne op controle
499 (!!) controles zijn er verricht; de achterstand is volledig bijgewerkt. Wat een kanjers!

De agenda voor de vlgd werkweek staat propvol en ze zullen er naar streven om alle pijnklachten en caviteiten te behandelen.

Wat zijn we blij met zo'n enorme daadkracht!

DANK voor alle 4!

Extracties op de verandaDinsdag 11 oktober

Vandaag liet de tandartsunit hen in de steek en moest er geïmproviseerd worden.

Alle extracties konden gewoon doorgaan en tevens de controles van de lagere school kids.

Ook het invoeren van alle controles en verrichtingen tot nu toe in de computer was een mega klus die nu 'bij' is, dus hun tijd werd goed besteed.

Maandag 10 oktober

The 2nd kids worden gescreend op de veranda van de kliniekDe praktijk ziet er spik en span uit. een prachtige Tandartsstoel en unit met alle tandheelkundige mogelijkheden.
Suzanne en Marianne ontvangen daar vandaag alle kinderen van de secondairy school, de pubers, die een behandeling moeten ondergaan.

Carmelita en Claudia ontvangen de overige pubers voor een controle op een verplaatsbare tandartsstoel op de veranda van het ziekenhuisje.
Eindresultaat: voor 3 volle dagen werk! En dan gaan we de overige kids controleren, waar ook vast wel het een en ander moet worden gevuld oid.

5 dgn oud vondelingetjeErg leuk was dat het complete tandheelkundige team uitgenodigd was op de verjaardag van Pita, de big mamma van Noah's Ark.

Dat was een waar feest! Barbeque met cake en ijs toe. Ze hebben genoten van alle dansjes en tekeningen die voor mamma ingestudeerd en gemaakt zijn.
Hoe de allerkleinsten al reageren op de muziek; kortom iedereen was aan het swingen.

De nieuwste aanwinst is 5 dagen oud, een vondelingetje! Marianne ontfermde zich met al haar moederliefde over het kindje.

Kinderen feliciteren PitaPitas verjaardagPita snijdt de verjaardagscake aan
Lunch op de veranda bij het huisje op NA
Het Tandheelkundig team voor Noah's Ark heeft op donderdag 6 oktober 2016 een voorspoedige reis gehad.

Na een paar dagen acclimatiseren en genieten van de prachtige natuur en cultuur in en rond Entebbe zijn ze op 8 oktober jl doorgereisd naar het kindertehuis Noah's Ark.

In 2 kleine estates (kleine huisjes met een huiskamer, een klein keukentje, een badkamer en 2 slaapkamers) hebben ze hun intrek genomen.

Vandaag gaan ze de tandartspraktijk schoonmaken en zich voorbereiden op het grote werk dat morgen begint.

Claudia en Marianne klaar voor vertrek 300pxbAankomst op Entebbe